Każdy z nas niemal codziennie korzysta z foliowych torebek. Są one najczęściej używanymi produktami, przeznaczonymi do przenoszenia zakupów. Już dawno wyparły warianty papierowe, które dziś stosuje się zdecydowanie rzadziej. Skoro więc na co dzień mamy kontakt z tymi plastikowymi artykułami, warto poznać kilka ciekawostek, dotyczących ich historii.
Na początek wspomnieć należy o prekursorze dzisiejszych reklamówek, jakim była torba papierowa. W 1912 roku Walter H. Deubner, właściciel sklepu spożywczego w Stanach Zjednoczonych stwierdził, że należy stworzyć produkt, dzięki któremu jego klienci w prosty sposób będą mogli przenieść zakupione u niego towary do domu. Nie minęło dużo czasu, kiedy wymyślił i stworzył torbę, wykonaną z grubego papieru. Niewątpliwie był to wielki sukces, gdyż niedługo potem produkt Deubnera zrobił zawrotną karierę na całym świecie.
Monopol papierowej siatki trwał mniej więcej do roku 1965. Wtedy to szwedzki inżynier, Gustav Thulin Sten wymyślił i opatentował polietylenową wersję torby, która w krótkim czasie zdobyła większe uznanie od papierowej. Była bowiem bardziej wytrzymała, a do tego nieużywaną można było chować w torebce czy kieszeni.
Ze względu na dłuższą żywotność nowo powstałych worków, już w latach 70. wymyślono, aby na ich powierzchni zamieszczać nadruk zawierający napis reklamowy czy logo sklepu, w którym zostały one nabyte. Dzięki temu zwykła plastikowa torba zyskała miano „reklamówki”, którym cieszy się do dziś (bez względu na to, czy jest zadrukowana, czy nie).
Początkowo w zamyśle producentów tworzone woreczki były przeznaczone do jednorazowego użytku i bezpłatnie rozdawane w sklepach. Jednak z czasem przekonano się, że klienci zabierając reklamówki, korzystają z nich wielokrotnie. Takie zastosowanie sprawiło, że do produkcji torebek zaczęto wykorzystywać trwalsze materiały, pozwalające na noszenie coraz cięższych towarów.
W ostatnich latach natomiast, kiedy zaczęto zwracać szczególną uwagę na rozwiązania ekologiczne, działania te nie ominęły również naszych torebek. Dlatego też zaczęto stosować materiały biodegradowalne, czyli takie, które w stosunkowo krótkim czasie ulegają rozkładowi i nie zanieczyszczają środowiska. Szczegóły dotyczące toreb biodegradowalnych można poznać w innym artykule, do którego lektury zapraszamy.
Tak w kilku słowach wygląda historia torebek, które towarzyszą nam w codziennym życiu. Przez lata wzmacniano ich wytrzymałość i wpływ na środowisko. Czy możemy spodziewać się, że w przyszłości jakikolwiek inny produkt zastąpi reklamówki? Czas pokaże…